8. 12. 2016 Slovácký deník Vojtěch Trubačík

Obyvatelé města mohou nahlásit závady během pár sekund.

Bojkovice – Podívat se na hlášení rozhlasu a aktuality města, zjistit základní údaje o daném místě, přečíst si něco o jeho historii, mít u sebe vždy kontakt na místní úřad či za pár sekund nahlásit závadu přímo starostovi. To, co by normálnímu smrtelníkovi trvalo před deseti lety třeba i několik hodin, dnes téměř každý zvládne prostřednictvím webových stránek různých měst za pár minut. A půjde to i rychleji. Komunikace obcí s obyvateli se totiž neustále vyvíjí. Město Bojkovice jako první na Slovácku přichází s vlastní aplikací pro takzvané chytré mobily. Pomocí ní dokáže uživatel nahlásit jakoukoliv závadu v řádu sekund. Možností však nabízí mnohem víc.
„Aplikaci si může každý stáhnout zadarmo. Ta mu potom poskytne všechny informace o městu, včetně nejnovějších aktualit či možnosti komunikovat s městem,“ stručně popsal vlastnosti aplikace starosta Bojkovic Petr Viceník.
Přestože tamní obyvatelé už nějaký čas mohli sdělovat své podněty starostovi prostřednictvím internetových stránek a sociálních sítí, aplikace má celý proces zkrátit na několik sekund.
„V současnosti se nejedná o finální verzi.
Ta bude dokončena až na konci letošního roku. Hlavní usnadnění přinese místním v oznamování poruch. Uživatelé si na ně už nebudou muset pamatovat, aby je poté doma přes webové rozhraní městu sdělili. Jednoduše jakoukoliv závadu vyfotí a během pár vteřin odešlou, tím mohou považovat problém za vyřešený,“ vyzdvihl výhody Petr Viceník.
Bojkovice jsou zřejmě první obcí na Slovácku, která má svoji vlastní mobilní aplikaci. Ačkoliv i další města se snaží o komunikaci se svými obyvateli, většinou jim nabízí pouze internetové stránky.
„Klademe důraz na webovou prezentaci města a také sociální sítě. Pomocí těchto médií poté dostáváme podněty či sdělujeme aktuality. Přesto hodláme v řádu několika příštích měsíců aktualizovat vzhled stránek tak, aby byl vhodný i pro mobilní zařízení,“ prozradil mluvčí uherskohradišťské radnice Jan Pášma.
Právě v srdci Slovácka je přitom rozhraní Zlepši své město přes webové stránky hojně využíváno. V řešení je na něm aktuálně devatenáct nahlášených poruch.
Stejnou strategii volí i Uherský Brod. Ten navíc pro krizové situace nabízí SMS zprávy. …15 Bojkovice mají mobilní aplikaci

„Pokud je ve městě nějaká havarijní situace, registrovaným zájemcům chodí SMSky,“ poznamenal brodský starosta Patrik Kunčar.
Moderní prostředky v informování obyvatel navíc pomalu vytlačují ze hry tradiční nástroje, jakými je hlášení rozhlasu či osobní setkání.
„V obcích na Slovácku poskytujeme naši službu internetového hlášení rozhlasu asi deseti úřadům. Stejně tak máme v případě jejich zájmu nachystanou aplikaci, kterou si každý poté může nahrát do svého mobilního zařízení. Poptávka od obyvatel přitom strmě roste, neboť se stále najde ještě spousta lidí, které zajímá aktuální dění v jejich obci, přitom však nestíhají klasické formy, kterými je obce o událostech doposud informovaly,“ dodal zakladatel služby Hlasenirozhlasu. cz Marek Pinkava z Jalubí, který poskytuje obcím moderní cesty v oslovování jejich obyvatel.