15. 11. 2016 Slovácký deník Vojtěch Trubačík

Uherský Brod – Jako malá procházela nádražní budovou v Uherském Brodě nesčetněkrát. V doprovodu svého otce, přednosty stanice v Uherském Brodě, jí bylo každé zákoutí nádražní haly dokonale známé.
Dnes dvaasedmdesátileté Broďance Aleně Bartošíkové však nová podoba opraveného dopravního terminálu vzpomínky nijak nekalí, ba naopak. Svým vzhledem a atmosférou je pro ni nádražní hala stále stejným kouzelným prostorem, v němž strávila své dětství.
Zdařilé a historicky citlivé opravy uherskobrodského vlakového nádraží si nesmírně cení, a proto s jeho umístěním až na druhém místě v soutěži o Nejkrásnější nádraží České republiky 2016 nesouhlasí. V jejím srdci se už totiž dávno stalo jasným vítězem.
„Co k tomu mám dodat. Je to jednoduše krásné.
Dokonce i po opravách pořád poznávám místa, kde jsem si jako malá hrávala. Jediné, co mě trochu mrzí, je, že nezůstala zachovaná nádražní zahrada, která ustoupila parkovišti. Jinak je však budova s okolím velice pěkná,“ podotkla Alena Bartošíková k opravě dopravního terminálu v Uherském Brodě.
Jako památka na starou podobu nádraží jí zůstaly ilustrace známého pražského malíře Jiřího Boudy. „Osobně mě navštívil a předal mi pár ilustrací ze staré budovy, které sám maloval. Je to vlastně jedna z mála připomínek toho, jak nádraží u nás vypadalo,“ prozrazuje Alena Bartošíková. Letošní ročník soutěže Nejkrásnější nádraží měl od začátku pouze dva vážné adepty na republikové prvenství. Uherskobrodská vlaková hala společně s nádražím v Mimoni nasbíraly z celkového počtu 6276 hlasů téměř pět tisíc. Nakonec však slavila prvenství severočeská obec Mimoň se ziskem 2713 hlasů, přičemž brodské nádraží s 2100 hlasy skončilo na druhé příčce.

„Dnes už můžeme pouze vzpomínat na to, jak byla její oprava složitá. Faktem je, že šlo o velmi složité vyjednávání a dolaďování výsledného vzhledu i jejího financování. Ve finále se však podařil upravit jak exteriér, tak interiér budovy, které s hrdostí lze prohlásit za jedny z nejkrásnějších v České republice,“ sdělil své dojmy z ocenění starosta Uherského Brodu Patrik Kunčar.
Zachovat původní architekturu přitom bylo mimořádně komplikované. „V předchozích letech se bohužel nádražní hala dočkala některých velmi nešetrných zásahů, s nimiž jsme se museli vypořádat. Naštěstí původní ráz architektury neutrpěl. Přesto si někteří povzdechli nad tím, že interiér budovy nezůstal více věrný historickému stylu,“ poznamenal Patrik Kunčar.

 

Krátké vyjádření k výsledkům soutěže poskytl také za Uherskobrodské patrioty Jan Kment. „Popravdě my už nemáme nádraží, nýbrž dopravní terminál. To je jiná liga, jiný level, jak by řekla dnešní mladá generace,“ dodal Jan Kment.
Mimo dva adepty soupeřící o letošní titul Nejkrásnější nádraží se ve finále soutěže objevila také nádraží Martinice v Krkonoších, Nepomuk v Plzeňském kraji, Ploskovice a Zubrnice v Ústeckém kraji, Stochov nalézající se ve Sředočeském kraji, Světlá nad Sázavou na Vysočině, Vodňany v Jihočeském kraji a nádraží v Zábřehu na Moravě v Olomouckém kraji.
Nutno podotknout, že Nejkrásnějším nádražím v ČR se před pěti lety stalo to v nedalekém Uherském Hradišti a autorem jeho podoby je, tak jako v případě budovy uherskobrodského vlakového nádraží, Miloš Fikr.